بلاگ

تنیس ساحلی

تنیس ساحلی و تاریخچه آن:

تنیس ساحلی رشته ورزشی بسیار جذاب و مفرحی است که در سراسر جهان افراد بسیاری به این رشته روی می آورند. مبتکران اصلی این ورزش مشخص نیستند اما در اویل دهه ۸۰ میلادی در شهر ساحلی راونا ایتالیا نخستین زمینهای تنیس ساحلی احداث شد و علاقه مندانی فعالیت در این رشته را آغاز کردند به طوری که در حال حاضر از ریکیون تا فرارالیدوس (۲ شهر ساحلی ایتالیا ) بیش از ۵۰۰۰ زمین تنیس ساحلی وجود دارد که همواره مملو از علاقمندان به این ورزش می باشد. هم اکنون کشورهای ایتالیا، آمریکا، اسپانیا، اتریش ،آلمان ،مجارستان  و ژاپن به صورت گسترده و جدی در این رشته فعالیت چشگیری داشته اند و میزبان مسابقات مختلف زیر نظر فدراسیون جهانی تنیس هستند.

به کمک کلوپ ها و هتل های ساحلی ، تنیس ساحلی به سرعت پیشرفت کرد و مالکان این کلوپ ها و هتل ها به منظور جذب بیشتر مشتریان برای خود اقدام به ساخت تعداد بیشتری از زمین های تنیس ساحلی کردند و رفته رفته این رشته طرفداران خاص خود را پیدا کرد و فدراسیون جهانی تنیس نیز این رشته را به عنوانه یکی از رشته های زیر مجموعه خود معرفی و اقدام به برگزاری و مسابقات متعدد در طول سال کرد.

تنیس ساحلی تنها یک فعالیت ورزشی نیست بلکه در آن شور و نشاط ورزش با آفتاب ، در یا و شن های ساحلی ، ترکیب فرح بخشی را به وجود می آورد به طوری که هر فرد با امتحان و بازی کردن فقط یک بار این رشته جزء علاقمندان به آن خواهد شد .

همه گروههای سنی با هر سطح و مهارتی می توانند به این ورزش بپردازند ضمن آنکه با حداقل امکانات می توانند شرایط شروع به این ورزش را ایجاد کنند.

در کشور ما نیز در شهرهای استان هایی مانند گلستان، مازندران، هرمزگان و بوشهر که ساحلی هستند امکان برگزاری مسابقات وجود دارد. همچنین فدراسیون تنیس ساحلی نیز در ایران وجود دارد.

 

 

قوانین و امتیازات تنیس ساحلی چگونه است؟

امتیاز هر گیم مشابه تنیس است ( ۱۵- ۳۰ -۴۰) اما در امتیاز مساوی ( DEUCE) روش NO-ADD  اعمال می شود و همانند تنیس که هر تیم تنها می تواند یک بار به توپ ضربه بزند و مانند والیبال نمی توانند به یکدیگر توپ را پاس دهند ضمنا در تنیس ساحلی اگر توپ به زمین برخورد کند امتیاز به پایان می رسد و تیمی که توپ به زمینش برخورد کند بازنده امتیاز خواهد بود . در تنیس ساحلی سرویس زننده تنها فرصت زدن یک سرویس را دارد و سرویس دومی در کار نیست و تفاوت آن با تنیس این است که در صورت برخورد توپ با تور و عبور آن باعث بروز خطا نمی باشد  ( NO- LET ) و بازی به جریان می افتد و لمس تور و یا عبور راکت از آن حتی پس از ضربه زدن به توپ منجر به از دست دادن امتیاز می شود و تیمی که ابتدا ۶ گیم را کسب کند ست را برده است به شرط آنکه اختلافش با تیم حریف حداقل ۲ گیم باشد و در صورتیکه ۲ تیم به امتیاز ۶ بر ۶ برابر در گیم ها برسند باید به روش ” تای برک ” بازی را ادامه داده تا برنده ست مشخص شود.

 

 

 توپ، راکت و ابعاد زمین

توپ های زیادی با مشخصه های متفاوت مورد تایید فدراسیون جهانی است اما توپ سطح 2 که کم فشارتر از توپ تنیس معمولی بوده و در دو رنگ می باشد، بیشترین کاربرد را دارد. از این توپ برای آموزش تنیس به نونهالان نیز استفاده می شود.

 

 

طول زمین 16 متر و عرض آن 8 متر برای بازی های دو نفره و برای بازی تک نفره عرض زمین 4.5 متر است. در وسط زمین تور قرار دارد که ارتفاع آن 170 سانتی متر می باشد (با توجه به ناهموار بودن سطح زمین ارتفاع تور ممکن است متغیر باشد) عرض خطوط زمین 2.5 تا 5 سانتی متر و خطوط انتهایی تا 10 سانتی متر نیز می تواند باشد. جنس زمین از ماسه ساحلی تا عمق حداقل 40 سانتی متر زمین را در برگرفته است.

دو عامل مهم و تاثیر گذار در راکت تنیس ساحلی وزن و طول راکت می باشد.

یک راکت با طول بلند و سنگین، قدرت بیشتری را فراهم می کند و برای بازی کردن و ضربه زدن در پشت زمین مناسب است. راکت های سبک تر و طول کوتاه تر برای بازی در جلوی زمین و نزدیک تور عالی هستند زیرا مانور و کنترل عالی توپ را ارائه می دهند. این را در نظر داشته باشید، به خصوص اگر قصد دارید بیشتر دوبل بازی کنید.

مطمئن شوید که راکتی را انتخاب کرده اید که به اندازه کافی سبک باشد تا بتوانید به راحتی به توپ ضربه بزنید، اما به اندازه کافی سنگین باشد که یک تاب قدرتمند ایجاد کند.

 

 

فواید ورزش های ساحلی و تنیس ساحلی

ناصاف بودن سطح شنی ساحل باعث می شود که انرژی بیشتری رو برای حرکت بر روی شن صرف کنیم. همچنین به دلیل نرم بودن شن، فشاری که به زانوها و مفاصل تحمیل می شود، کمتر می گردد. از سوی دیگر گرمای شن، به ماهیچه ها، آرامش می بخشد. به همین دلایل، دویدن بر روی شن های ساحلی بهتر از دویدن بر روی زمین خشن و صاف است. علاوه بر اینها، شما برای ورزش در ساحل، نیاز به وسیله ورزشی خاصی ندارید و فقط کافیست که بدن خودتون رو به کار بگیرید.

دویدن بر روی شن، تقریباً تمام عضلات بدن رو به کار می گیرد و کشش عضلانی بیشتری رو نسبت به مواقعی که بر روی سطح معمولی می دوید، تجربه خواهید کرد. میزان انرژی که با دویدن بر روی ساحل می سوزانید، ۱٫۶ برابر بیشتر از مقدار انرژی که با دویدن بر روی سطح صاف می سوزانید، می باشد. به همین دلیل، می توانید مقدار ورزش خودتون رو به نصف میزان ورزش همیشگی کاهش دهید اما همان نتیجه رو بگیریدپیاده روی در ساحل هم باعث می شود که ۲٫۱ تا ۲٫۷ برابر، انرژی بیشتری نسبت به پیاده روی بر روی سطح صاف و سفت، بسوزانید.

دویدن با پای برهنه به تقویت بهتر عضلات پا، کمک می کند زیرا باعث می شود که پای شما در شن فرو برود و برای بیرون کشیدن پا از شن، باید انرژی بیشتری صرف کنید و عضلات پا رو با قدرت بیشتری به کار بگیرید

فعالیت های ورزشی شما بر روی شن باعث می شود که در زمان های دیگر که بر روی سطح معمولی ورزش و فعالیت می کنید، چابک تر بوده و عکس العمل های سریعتری داشته باشید و دیرتر خسته شوید.

 

 تنیس ساحلی در ایران

این ورزش مدتی است در کشورمان در استان های ساحلی همچون گلستان ،مازندران ،هرمزگان و بوشهر راه اندازی شده و در سایر استان ها نیز زمین هایی برای تنیس ساحلی در حال راه اندازی می باشد که میتوان به استانهای تهران، کرج و … اشاره کرد.همچنین مسابقاتی نیز در این استان ها برگزار شده است.

از پایگاه های اصلی این رشته، می توان به جزیره کیش اشاره کرد که در حال حاضر مهد این رشته در کشور می باشد و تیم این جزیره در مسابقات اخیر کشوری، عنوان قهرمانی رو کسب کرده است.

عکس هایی از مسابقات کشوری که در جزیره کیش و پارک کیبل اسکی کیش که با مشارکت سان اسپرت ایران برگزار شده است را ملاحظه می کنید:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *